); ga('send', 'pageview');

De sociale ladder

Waar je je een aantal jaar geleden nog op glad ijs begaf als je een marketingcampagne uit wilde voeren via social media, is het tegenwoordig booming business. Social media gaat een steeds grotere rol spelen in ons leven, en bedrijven spelen daar flink op in. Als beginnend, klein bedrijfje kun je haast niet achter blijven en moet je wel met de stroom mee, maar wanneer pak je het goed aan? Wanneer zet je een goede social media campagne neer waar je doelgroep ook daadwerkelijk oog voor heeft?


Social Technographics Profile

Dit model, ook wel de Social Technographics Ladder genoemd, classificeert de doelgroep aan de hand van het gebruik van social media. Op wat voor manier zijn ze actief op social media? Posten ze zelf? En zo ja, wat dan?

Deze ladder bestaat uit 7 treden die ieder een bepaald deel van de doelgroep vertegenwoordigen. De bovenste trede zijn de meest actieve gebruikers en de onderste trede representeert de groep die (zo goed als) inactief is.

Creators

Allereerst heb je de Creators (ontwerpers, vervaardigers). Deze groep is het meest actief van allemaal. Zij creëren namelijk de content die door de rest van de social media gebruikers “geconsumeerd” wordt. Denk hierbij aan bloggers, videomakers, etc. Neem bijvoorbeeld beautybloggers, zij schrijven hun eigen artikelen voor op hun eigen blog, en de meesten maken hierbij ook nog informatieve video’s. Zij creëren van top tot teen hun eigen content.

Conversationalists

De Conversationalists (gesprekspartners, praatgragen) zijn niet bang “het gesprek” aan te gaan. Zij zullen hun mening geven, in discussie gaan door andermans mening en klachten en opmerkingen worden openbaar geuit.
De Critics (critici, beoordelaars) zijn er vooral om andermans werk van reacties, kritiek en/of opmerkingen te voorzien. Op Facebook komt regelmatig een berichtje voorbij waarin een gebruiker zijn of haar mening (al dan niet kritiek) geeft over een bedrijf, organisatie of product. Ook zijn zij verantwoordelijk voor reviews en de content van Wikipedia-pagina’s. Verder creëren zij zelf niet echt content.

Collectors

Collectors (verzamelaars) zijn de schakel tussen de creators  en de consumers. Zij doorzoeken social media platforms en selecteren daar hun favorieten uit, waarvan zij denken dat het relevant is. Dit zie je bijvoorbeeld op sites als 9GAG en Reddit.

Joiners

De reguliere gebruikers van social media worden ook wel Joiners (leden, gebruikers) genoemd. Zij zijn, in tegenstelling tot de bovengenoemde groepen, minder actief. Deze groep kenmerkt zich door hun minimale gebruik van social media. Ze hebben een account, checken deze regelmatig op nieuwe berichten et cetera, maar hier blijft het ook bij.

Spectators

De Spectators (toeschouwers, toehoorders) is vaak één van de grotere groepen binnen de doelgroep. Zij zijn de consumenten van alle content die gepost wordt. Ze lezen artikelen op blogs, kijken video’s, etc. Verder houden ze zich vooral op de achtergrond.

Inactives

De laatste categorie zijn de Inactives(inactieven). Zij hebben een account aangemaakt, maar doen er verder niets mee. Hierdoor wordt het beeld van de doelgroep vaak vertekend, deze groep bestaat namelijk wel op social media, maar als bedrijf/organisatie heb je er niet veel aan.

Social media gebruikers kunnen tot één of meerdere van deze categorieën behoren. Als organisatie is het belangrijk te kijken naar welke categorie(ën) het grootst is/zijn, dan kun je daar op inspelen met je social media strategie.


Toepassen Social Technographics Profile

Als startende onderneming wil je je doelgroep graag bereiken via social media, hierbij moet je op een aantal punten letten. Ten eerste moet je weten wie je doelgroep is. Zijn dit jongeren van 12 tot en met 25 jaar of werkende vrouwen met een fulltime baan? Op het moment dat je dit duidelijk voor ogen hebt, kunnen we de doelgroep bekijken vanuit de social media.

Maken zij veel gebruik van social media en van welke social media maken ze dan gebruik? Als het grootste gedeelte van je doelgroep veel gebruik maakt van het lezen van blogs, luisteren naar podcasts en het kijken naar video’s van andere gebruikers op social media kun je deze indelen bij de Spectators (toeschouwers/toehoorders) en kun je hier rekening mee houden met het gebruiken van je social media. Dit door middel van bijvoorbeeld video’s en blogs te plaatsen op de website of de Facebookpagina.

Voorbeeld

We nemen als voorbeeld de winkelketen C&A. C&A heeft een aantal eigen merken waaronder het merk Yessica pure. Zij hebben als doelgroep de trendbewuste zakenvrouw die zich richt op lifestyle en die hoogwaardige materialen op waarde weet te schatten.

Doelgroep

Deze zakenvrouwen zijn over het algemeen meestal op social media te vinden en maken hier gebruik van. Maar iedere zakenvrouw maakt hier op haar eigen manier gebruik van, de een plaatst foto’s van haar vakantie, de ander leest alleen de tweets op haar tijdlijn en een derde maakt haar eigen website met filmpjes. Al deze zakenvrouwen maken op een verschillende/andere manier gebruik van social media. Op het moment dat C&A Yessica reclame wil gaan maken voor haar doelgroep, moeten zij eerst duidelijk voor ogen hebben in welke categorie het grootste gedeelte van de doelgroep valt.

(Wij gaan er nu even vanuit dat de zakenvrouw jong en veerkrachtig is, (veel) gebruik maakt van social media en zelf af en toe berichten plaatst op social media zoals Facebook en Twitter.)

Op dat moment bevindt het grootste gedeelte van de doelgroep zich in twee treden van de virtuele ladder: dit zijn dan namelijk de joiners en de conversationalists.

Korte berichten sturen

De joiners zijn vooral actief met content door hier op te reageren of het te beoordelen. Ze bezoeken zo nu en dan de social media kanalen, checken hun profiel en berichten, en vertrekken dan weer.

Om deze doelgroep te bereiken kun je bijvoorbeeld korte berichten sturen met een foto via je Facebookpagina. Op deze berichten kunnen ze reageren en eventueel ook weer delen met hun vrienden. Het is hierbij belangrijk dat de gebruikers de berichten gemakkelijk kunnen delen via verschillende social media.


Adfiven & Social Technographics Profile

Wij als adviesbureau Adfive zijn continu in beweging op social media en houden scherp de trends in de gaten qua nieuwe tools en social media toepassingen. Hierdoor zien wij dat jongeren steeds minder gebruik maken van Twitter en meer gebruik zijn gaan maken van bijvoorbeeld Snapchat, Pinterest en Instagram.

Advies

Als adviesbureau raden wij dan ook aan om je als organisatie op deze groeiende platformen te richten als een groot gedeelte van je doelgroep de jongere gebruiker is. Want jongeren bevinden zich over het algemeen in bijna alle zeven treden van de ladder en worden meer geprikkeld door video’s en (grappige) afbeeldingen dan ellenlange teksten. Hierdoor worden ze geprikkeld en zullen ze de content sneller delen met hun vrienden op social media.


Bronnen
Kooi. B. van der. (2014). Het social media modellenboek. Amsterdam: Pearson Benelux.

C&A. (z.d.). Verscheidenheid, waar wij achter staan. Geraadpleegd op 25 september 2014, vanhttp://www.c-and-a.com/nl/nl/corporate/company/over-ons/merken/

Social Media Modellen. Social Technographics Profile. [online afbeelding]. Gedownload op 25 september 2014, van http://www.socialmediamodellen.nl/wp-content/uploads/2010/08/socialtechnographicsprofile_forrester.jpg

Marketingfacts. Danny Oosterveer. Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw. Geraadpleegd op 25 september 2014, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014

Social Technographics Profile, geraadpleegd op 25 september 2014, viahttp://www.socialmediamodellen.nl/weergavemodellen/social-technographics-profile-forrester-model/